You, the petitioner
Foto voor petitie

Hou het fietspad Blankensteinweg open

842 signatures

Het bestaande fietspad langs het perceel van Blankensteinweg 53 wil de gemeente volledig afsluiten. Vlak langs de brede sloot achter de scholen de Akker en de IJsvogel komt een nieuw fietspad: zeer verkeersonveilig.

Petition

We

Gebruikers van het fietspad Blankensteinweg langs het perceel nummer 53

 

establish that:

  • een historisch en maatschappelijk waardevol fietspad wordt afgesloten voor de burgers van Meppel.
  • de verkeersveiligheid ernstig verslechtert.
  • het huidige fietspad al bijna 200 jaar in gebruik is zonder ongevallen of problemen.
  • hondenbezitters een veilig wandelpad verliezen.
  • de burgers van Meppel gezamenlijk bijna € 200.000 verspillen aan een gevaarlijk nieuw fietspad.
  • er circa 500 m2 kostbaar groen wordt vernietigd.

 

and request

  • af te zien van de afsluiting van het bestaande fietspad langs het perceel Blankensteinweg 53.
  • af te zien van de aanleg van een nieuw kostbaar en gevaarlijk fietspad.
  • af te zien van vernietiging van kostbaar groen, historische en maatschappelijke waarden en wandelgebied voor hondenbezitters.
  • eerst naar de burgers te luisteren in plaats van ze voor voldongen feiten te stellen.

Sign this petition

 
We e-mail you a link to confirm your signature. Your data will not be shared with third parties and remains with the Stichting Petities.nl. Your name and place of residence will only appear if you choose this. Read more about this in our privacy statement.

Details

Addressed to:
Meppel 
Petition desk:
Closing date:
2024-12-17 
Lead petitioner:
Gert Gouw 

History

Signatures

Updates

Opschorting van de werkzaamheden

Beste ondersteuners van de petitie, er zijn nieuwe ontwikkelingen:

  • Het college van burgemeester en wethouders gaat nu eerst een verkeersbesluit nemen voordat het nieuwe fietspad kan worden aangelegd

  • Dat betekent dat iedereen straks hiertegen bezwaar kan maken bij de bezwaarcommissie van de gemeente

  • In de tussentijd heeft de gemeente de voorgenomen werkzaamheden van de aanleg opgeschort

Wij houden u op de hoogte wanneer het verkeersbesluit is genomen, zodat iedereen die bezwaar wil maken hier 6 weken de tijd voor heeft. Ook zullen een aantal bewoners op de commissievergadering van 14-11-2024 in het Stadhuis inspreken om aandacht te vragen voor dit dossier. U kunt deze vergadering live volgen of later terugkijken op de website van de gemeente Meppel..

2024-11-13

Vragen over juridische aspecten

Beste ondertekenaars van de petitie “Hou het fietspad Blankensteinweg open“. Hartelijk dank voor uw steun aan deze petitie, de reacties zijn hartverwarmend en geven steun om door te gaan tegen deze plannen. Tijdens onze gesprekken krijgen wij veel vragen over de juridische aspecten omtrent het bestaande fietspad. Er is veel onduidelijkheid over het juridische eigendom van dit fietspad.

+Read more...

E.e.a. wordt hieronder door een jurist uitgelegd. Nogmaals dank voor uw steun en zegt het voort!

Blankensteinweg langs perceel nr. 53: zin en onzin

Er is momenteel veel discussie over het fietspad langs het perceel Blankensteinweg 53. Niet alle begrippen worden hierbij op de juiste manier gebruikt. Het gaat steeds over “eigen weg”, “recht van overpad” en “aansprakelijkheid” zonder dat deze begrippen in de juiste context worden gebruikt.

Dus: Rijdende Rechter, hoe zit dat nu juridisch?

Het fietspad langs Blankensteinweg 53 is een openbare weg, net als vele andere wegen en fietspaden in Meppel, zoals de Oosterboerweg, Engelgaarde en zelfs de Slotweg is een openbare weg. Weliswaar is de openbare weg langs Blankensteinweg 53 niet het eigendom van de gemeente, maar is deze weg in particulier eigendom. Strikter geformuleerd: de ondergrond van het huidige fietspad is particulier eigendom, maar de asfaltering, verlichting en veiligheid (ook wel genoemd de weguitrusting) is eigendom en verantwoordelijkheid van de wegbeheerder, in dit geval de gemeente Meppel.

Het fietspad is openbare weg omdat deze gedurende (meer dan) 30 achtereenvolgende jaren voor een ieder onbelemmerd toegankelijk is geweest en/of minstens 10 achtereenvolgende jaren is onderhouden door de gemeente. Met “recht van overpad” heeft dit niets (meer) te maken. Omdat het fietspad dus openbare weg is, kan de eigenaar hiervan niet zelf bepalen wie er van deze weg gebruik mag maken. Ook het plaatsen van bordjes zoals “eigen weg” of “privé” of “particuliere weg” kan de openbaarheid niet opheffen. De eigenaar van deze openbare weg, ongeacht wie dit is, kan deze dus ook niet zelf afsluiten.

Alle weggebruikers en dus ook het gemotoriseerd bestemmingsverkeer van het openbare fietspad langs de Blankensteinweg 53 hebben zich te houden aan de normaal geldende verkeersregels. Hierbij mag geen hinder ontstaan voor andere weggebruikers en dient iedereen die deze weg gebruikt, gewoon een beetje rekening met elkaar te houden, net als bij iedere andere weg. De weggebruikers mogen geen gevaarlijke situaties laten ontstaan en dienen elkaar te respecteren en niet onheus te bejegenen.

Mocht er ondanks de prudentie van iedereen toch iets gebeuren of een verkeersonveilige situatie ontstaan (wat op dit fietspad de afgelopen meer dan 30 jaar nog nooit is voorgekomen), dan kan het bevoegd gezag, zoals politie en handhavers, optreden. Aansprakelijkheid voor schade of ongeval komt voor rekening van de veroorzaker, zonder aanziens des persoons, net als op iedere andere weg. Fietsers en wandelaars staan hierbij wettelijk sterker in geval van schade of ongeval dan automobilisten en andere gemotoriseerde voertuigen.

Voor schade die ontstaat buiten de weguitrusting om, zoals vallende/loszittende takken, is in beginsel de eigenaar van het veroorzakende object (zoals bijvoorbeeld een boom) aansprakelijk. De eigenaar van dergelijke objecten heeft een zorgplicht om te voorkomen dat er schade ontstaat.

Hoe een openbare weg wordt ingericht en gebruikt, is de bevoegdheid van de gemeente. In een gemeente is de gemeenteraad het hoogst bevoegde orgaan, de “baas” dus eigenlijk. Dat is niet de burgemeester, en ook niet een wethouder en ook geen ambtenaar. Ook een eventuele overeenkomst tussen eigenaar en gemeente omtrent gewoon gebruik van deze openbare weg is niet rechtmatig en derhalve nietig.

In dit geval is er sprake van dat het gedeelte van het fietspad langs de Blankensteinweg 53 als openbare weg zal worden afgesloten. De gemeenteraad heeft de bevoegdheid hierover een besluit te nemen. Het afsluiten van een openbare weg is namelijk een ingrijpende maatregel die gevolgen heeft voor de hele gemeenschap.

De gemeente hanteert bij het plan voor aanleg van een nieuw betonnen fietspad langs de brede singel achter de scholen de IJsvogel en de Akker het begrip verkeersveiligheid als reden voor noodzaak van de aanleg. Het besluit tot afsluiting van het bestaande fietspad moet goed onderbouwd worden met feiten en cijfers, bijvoorbeeld een gedegen verkeerskundig onderzoek.

Zodra het besluit tot afsluiting in alle zorgvuldigheid en met voldoende inspraakmogelijkheden is genomen, kan iedere belanghebbende (en dat kunnen alle gebruikers van het huidige fietspad zijn) bezwaar aantekenen bij de bezwaarcommissie van de gemeente. Mocht dit worden afgewezen kan bij de bestuursrechter beroep worden aangetekend en indien dit ook wordt afgewezen kan er hoger beroep aangetekend worden bij de Raad van State.

Dit kunnen lange procedures zijn en in de tussentijd mag er aan de huidige situatie helemaal niets veranderen. Mocht de gemeente of eigenaar, hangende alle procedures, anders besluiten door bijvoorbeeld een hek te plaatsen of anderszins, kan bij de voorzieningenrechter een verzoek worden ingediend deze belemmering weg te nemen of werkzaamheden te stoppen.

2024-11-08